اَبا اِباد

the-blind-leading-the-blind

کوری عصاکش کور دگر

چند روز قبل، یکی از دوستان در لینکدین پستی گذاشتند که در آن، آخوندی می گفت که انتقال خون نباید از آقا به خانم یا بالعکس صورت بگیرد. چرا که مردها پرانرژی هستند و این انتقال خون باعث می شود که خانم‌ها پرانرژی بشوید و از این دست خزعبلات.

نادرستی این حرف آنقدر واضح است که نیازی به بحث ندارد. اما چیزی که توجه من را جلب کرد، اینکه شخصی کامنت گذاشته بود که این مساله با توجه به علم ارتعاشات درست است.. این روزها عده‌ای تلاش می‌کنند که با استفاده از علم، اعتقادات خودشان را اثبات کنند. مثلا چند‌ روز قبل شخص دیگری به تعدادی مقاله اشاره کرده بود در فواید روزه‌داری. هرچند که آن مقالاتی که اشاره کرده بود،

اولا این شکل روزه داری بدون دریافت مایعات را بررسی نکرده بود.
دوم اینکه در رشته‌های پزشکی صرف چاپ چند مقاله حتی در بهترین ژورنال‌ها مثل Nature و Science باعث نمی شود که پزشکان بتوانند به آن رجوع کنند و بگویند که با توجه به این مقالات پس این درست است.

تنها زمانی که مراجع پزشکی آن موضوع را تایید کنند برای پزشک قابل استناد است. این دو نمونه از سفسطه‌های بسیاری است که افراد برای اینکه شبه علم را اثبات کنند ارائه می دهند. کاری که آخوند هم خیلی خوب بلد است. حرف را بینداز خودشان بروند اثبات کنند. یک حرف کلی و بدون هیچ منبع معتبر علمی.

و جالب اینکه اگر همین علم به سراغ اعتقاداتشان برود، سریعا وارد لاک خودشان می شوند و می گویند علم بشر محدود است و دین ما نامحدود و به همین علت علم بشر قادر به اثبات مسائل دینی نیست. اگر علم بشر محدود است پس نمی تواند اعتقادات شما را اثبات کند، و اگر می تواند بعضی اعتقادات شما را اثبات کند، پس می تواند بعضی دیگر از اعتقادات شما را هم رد کند.

تصویر: نقاشی معروف کوری عصاکش کور دگر (The blind leading the blind) اثر پیتر بروگل، نقاش معروف رونسانس.

در این اثر که به تمثیل کوران هم معروف است، چند فرد نابینا به دنبال یک رهبر که او هم نابیناست راه می روند و از قضا رهبر نابینا در چاله‌ای می افتد و به دنبال او بقیه در حال سقوط هستند.

اگر شما دوستانم از این دست سفسطه‌ها مثالی دارید، خوشحال می شوم با من به اشتراک بگذارید. باید جالب و سرگرم کننده و در عین حال آگاهی بخش باشد.

سلام به این سفسطه، بحث انتقال خون، سفسطه “قوری راسل” می گویند یعنی من تصور می کنم توی یک فضای قوری وجود دارد، حالا اگر دلایلی برایش پیدا شد که حرف من درست است ولی اگر دلایلی هم پیدا نشد یعنی قدرت پیدا کردنش را نداشتند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *