اَبا اِباد

مقایسه‌ی بودجه‌های نظامی و‌ پروژه‌های علمی

مقایسه‌ی بودجه‌های نظامی و‌ پروژه‌های علمی

چند روز قبل خبری خواندم که مجموع بودجه‌ی نظامی کشورهای جهان، از مرز ۲۰۰۰ میلیارد دلار گذشت.

البته که بخشی از این بودجه صرف تحقیق و توسعه می شود که به توسعه‌ی علم و تکنولوژی منجر می شود. اما امکانش بود که مستقیما صرف توسعه‌ی علم و تکنولوژی بشود، در خدمت صلح نه برای جنگ. خواستم این رقم را مقایسه کنم با بودجه‌ی چند پروژه‌ی مهم دنیای علم و فناوری.

۱- ایستگاه بین المللی فضایی: ایستگاه بین المللی فضایی گران‌ترین سازه‌ی ساخت بشر است که هزینه‌ی ساخت آن ۱۵۰ میلیارد دلار بوده است. با این رقم می‌توان ۱۳ ایستگاه فضایی مشابه ساخت.

 

۲- تلسکوپ فضایی جیمز وب: این تلسکوپ که در ژانویه‌ی ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شد، حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته است. به کمک این تلسکوپ بشر می‌تواند تا ۲۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ را مشاهده کند. با بودجه‌ی نظامی می‌توان ۲۰۰ تلسکوپ فضایی مشابه جیمز وب ساخت.

 

۳- شتاب‌دنده‌ی Large Hadron Collider سرن: که به وسیله‌ی آن در سال ۲۰۱۲ ذرات زیراتمی هیگز بوسون کشف شد، هزینه‌ی ساخت این شتابدهنده ۴/۷۵ میلیارد دلار بوده است. با این بودجه نظامی ۲۰۰۰ میلیارد دلاری می‌توان بیش از ۴۰۰ شتابدهنده در ابعاد LHC ساخت.

 

۴- پروژه ژنوم انسان: محققان این پروژه تا سال ۲۰۲۱ توانسته‌اند ۹۹/۷ درصد ژنوم انسان را نقشه برداری کنند. هزینه‌ی این پروژه چیزی حدود ۵ میلیارد دلار بوده‌ است. با این بودجه‌ی نظامی می‌توان ۴۰۰ پروژه‌ی مشابه اجرا کرد.

 

۵- رصدخانه‌ی امواج گرانشی با تداخل سنج لیزری LIGO : این رصدخانه امواج گرانشی مختلف را مستقیما رصد می‌کند. به عنوان‌ نمونه در سال ۲۰۱۸ توانست ۱۱ موج گرانشی را اندازه‌گیری کند که ۱۰ موج حاصل از سیاه‌ چاله و یک موج حاصل از برخورد دو ستاره‌ی نوترونی بود. هزینه‌ی این پروژه حدود ۱ میلیارد دلار بوده است. با بودجه‌ی نظامی حال حاضر جهان می‌توان حدود ۲۰۰۰ رصدخانه از این نوع ساخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *