اَبا اِباد

AMS detector is a 5.7 ton magnetic spectrometer

خطرات شتاب‌دهنده‌های ذرات

زمانی که از شتاب‌دهنده‌های بزرگ ذرات همچون شتاب‌دهنده‌ی CERN در مرز سوئیس و فرانسه یا Fermilab در ایالات متحده یا DESY در شهر هامبورگ صحبت می‌شود، برخی تصور می‌کنند که اگر مشکلی در عملکرد این شتاب‌دهنده‌ها ایجاد شود و این شتاب‌دهنده‌ها از کنترل خارج شوند، حوادثی رخ می‌دهد که منجر به نابودی زمین خواهد شد.

مثلا اینکه برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ می‌تواند سیاه‌چاله‌هایی ایجاد کند که زمین را ببلعد. این بحث‌ها به خصوص چندی پیش که شتاب‌دهنده‌ی CERN به رکورد انرژی ۱۳/۶ ترا الکترون ولت (ده به توان دوازده الکترون ولت) رسید، مجددا شدت گرفته است. اما باید بدانیم که چنین ذرات پرشتابی میلیاردها سال است که در طبیعت ایجاد می‌شوند و بخشی از آن با اتمسفر زمین برخورد می‌کند. ولی تاکنون اتفاقی برای زمین رخ نداده است.

پرتوهای کیهانی Cosmic Rays ذراتی هستند که در فضا ایجاد می‌شوند. بعضی از این ذرات، به سطح انرژی قابل مقایسه بلکه بیشتر (ده به توان هشت تا ده به توان بیست الکترون ولت) از انرژی ذرات در شتاب‌دهنده‌ها می‌رسند.

تخمین زده می‌شود که در کیهان در هر ثانیه، تعداد ۱۰ به توان ۱۲ بار، آزمایشاتی شبیه LHC رخ می‌دهد. با این حال می‌بینیم بر اثر پرتو کیهانی، اتفاقی برای زمین و دیگر اجرام آسمانی رخ نداده است.

 

تصویر: دتکتور AMS یک اسپکترومتر مغناطیسی ۷/۵ تنی است که به منظور بررسی پرتوهای کیهانی توسط CERN ساخته شد و در سال ۲۰۱۱، بر روی ایستگاه بین المللی فضایی سوار شد. ایستگاه بین المللی فضایی، واقعا مجموعه‌ای بی نظیر از همکاری گروه‌های تحقیقاتی از فیلدهای علمی گوناگون است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *