اَبا اِباد

Dryness of the Rhine River during the 2018 European heat wave

تاثیر تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل و‌ نقل

تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، در کنار مشکلات آشکاری که برای حیات بر روی زمین و همچنین زندگی انسان‌ها دارد، تاثیرات پنهان زیادی دارد که کمتر بدان پرداخته شده است.

ما تاکنون در مورد افزایش دمای زمین، افزایش سطح آب دریاها، موج‌های گرمایی شدید و طولانی مدت، انقراض گونه‌ها، ذوب شدن یخ‌های قطب‌های شمال و جنوب، حوادث غیر مترقبه ‌ی آب و هوایی، دوره‌های خشکسالی و مواردی از این دست، چیزهای زیادی شنیده‌ایم و مطالب زیادی نیز خوانده ایم. محققان ناسا اما در تازه‌ترین تحقیقات خود که در ماه مارس ۲۰۲۳ منتشر شده است، سعی کرده‌اند تا جنبه‌های جدیدی از تاثیرات تغییرات اقلیمی که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده را نشان دهند. شاید زمانی تاثیر تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل و نقل بسیار دور از ذهن می‌نمود.

اما این تحقیق نشان می‌دهد که صنعت حمل و نقل که با تولید یک چهارم گازهای گلخانه‌ای جهان، خود یکی از صنایع اصلی در تشدید گرمایش زمین است، خود از این تغییرات تاثیر می‌پذیرد. یکی از این موارد توربولانس هوای صاف (clear-air torbulance) است. احتمالا شما نیز پدیده‌ی چاله‌ی هوایی را در طول پروازها به خصوص در هوای ابری و طوفانی تجربه کرده‌اید. اما مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین نوع چاله‌های هوایی، چاله‌های هوایی در هوای صاف است. چاله‌های هوایی در هوای صاف منجر به صدمه به هواپیما، تاخیر در پروازها و همچنین افزایش هزینه‌های بازرسی و ایمنی پرواز می‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با روند کنونی تغییرات اقلیمی، تا سال ۲۰۵۰، دفعات وقوع توربولانس هوای صاف بین ده تا چهل درصد افزایش خواهد یافت که منجر به افزایش هزینه‌های پرواز خواهد شد. اما تاثیرات تغییرات اقلیمی بر حمل و نقل، تنها محدود به هوانوردی نبوده و حتی کشتی‌رانی نیز از این تغییرات متاثر است. زمانی که با افزایش دوره‌های خشکسالی، سطح آب رودخانه‌ها پایین می‌آید، کشتی‌های تجاری ناچارند وزن کمتری بارگیری کنند تا بتوانند از این مسیرها عبور کنند.

به عنوان مثال در تابستان گذشته، سطح رودخانه‌ی راین که مهم‌ترین مسیر کشتیرانی در اروپای غربی است ، در اثر کاهش بارندگی تا حد زیادی کاهش یافت. این مساله منجر به اختلال وسیع در کشتی‌رانی در این رودخانه و افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل شد.
– اَبا اِباد
تصویر مربوط به خشکی رودخانه‌ی راین در طول موج گرمایی اروپا در سال ۲۰۱۸ است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *