اَبا اِباد

orangutan

باهوش‌ترین‌ حیوانات

بسیاری از افراد بر این باورند که دلفین باهوش‌ترین حیوان بعد از انسان‌ است.

در اینجا منظور از دلفین، گونه‌ی خاص دلفین بینی بطری یا bottle nose dolphines است. چرا که هشت گونه‌ی مختلف از دلفین‌ها وجود دارد که باهوش‌ترین آن‌ها همین گونه‌ی دلفین بینی بطری است. دلفین‌های این گونه، نسبت به گونه‌های دیگر دلفین، بزرگ‌ترین حجم مغز را دارند. این دلفین‌ها به راحتی قابل آموزش هستند. می‌توانند تصویر خود را در آینه تشخیص دهند و همچنین وجود علامت‌های خاص بر سطح بدن خود را تشخیص دهند. آن‌ها همچنین قادرند تصاویر تلویزیون را درک کنند. این دلفین‌ها می‌توانند تصاویر جفت خود را حتی تا بیست سال بعد از جدایی به یاد آورند. ویژگی جذاب دیگر این دلفین‌ها دو زبانه بودن آن‌هاست. آن‌ها یک زبان اختصاصی دارند که مخصوص ارتباط با دلفین‌های دیگر همین گونه است و یک زبان عمومی دارند که به کمک آن می‌توانند با دیگر گونه‌های دلفین ارتباط برقرار کنند. حتی مشاهدات زیادی همکاری این دلفین‌ها با گونه‌های نهنگ قاتل در شکار را نشان داده است.

اما علیرغم تمام این موارد، دلفین بینی بطری باهوش‌ترین حیوان پس از انسان نیست.

با توجه به اینکه باهوش‌ترین حیوان در زمین، انسان است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که باهوش‌ترین حیوان بعد از انسان‌ نیز، متعلق به همین راسته، یعنی راسته‌ی نخستی‌سانان یا Primates باشد.

اورانگوتان‌ها که سرده‌ای از نخستی‌سانان محسوب می‌شوند، عنوان باهوش‌ترین حیوان پس از انسان را یدک می‌کشند. اورانگوتان‌ها می‌توانند از ابزارآلات استفاده کنند، زبان اشاره را بیاموزند و ساختارهای اجتماعی پیچیده همچون تشریفات داشته باشند. اما چیزی که این حیوان را از دیگر حیوانات متمایز می‌کند، توانایی جستجو و فهم چرایی پشت یک عمل است. در تحقیقی، به گروهی از اورانگوتان‌ها در باغ وحش، نحوه‌ی ساخت یک ساختار ساده آموزش داده شد؛ زمانی که این اورانگوتان‌ها در طبیعت رها شدند، با وقوع باران، شروع به ساختن ساختارهایی مشابه کردند تا از آن به عنوان سرپناه استفاده کنند.

این میزان از هوش چنان دور از انتظار نیست، چرا که دی ان ای اورانگوتان‌ها بیش از ۹۷ درصد با دی‌ ان ای انسان مشترک است.
– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *