اَبا اِباد

One of the researchers of the Harvard University research team

ایستگاه تحقیقاتی آمونسن-اسکات در جنوبگان

جنوبی‌ترین نقطه‌ی زمین واقع در قطب جنوب، از سال ۱۹۵۶ خالی از سکنه نبوده است.

ایستگاه جنوبگان آمونسن – اسکات، یک ایستگاه تحقیقاتی متعلق به ایالات متحده است که در قطب جنوب جغرافیایی زمین واقع شده است. این ایستگاه با ارتفاع ۲۸۵۳ متر از سطح دریا، بر روی صفحه‌ی یخی به ضخامت ۲۷۰۰ متر ساخته شده است. دمای ثبت شده در این ایستگاه تاکنون بین منفی ۱۳/۶ تا منفی ۸۲/۸ درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر بوده و میانگین دما در آنجا، منفی ۴۹ درجه‌ی سانتی‌گراد بوده است. سرعت باد در این نقطه به طور میانگین حدود ۲۰ کیلومتر بر ساعت است. نام این ایستگاه از نام نخستین فاتحان قطب جنوب، رولد آموندسن و رابرت اف اسکات که در سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۱۲ قطب جنوب را فتح کردند، گرفته شده است.

در زمستان حدود ۵۰ نفر و در تابستان حدود ۱۵۰ نفر از دانشمندان و پرسنل ایستگاه، می‌توانند اقامت داشته باشند. در فاصله‌ی بین ماه‌های فوریه تا اکتبر، کسانی که در ایستگاه اقامت دارند، نمی‌توانند از ایستگاه خارج شوند و به مدت ۹ ماه، کاملا درون ایستگاه محبوس می‌شوند. این ایستگاه دارای یک رصدخانه‌ی تحقیقات اتمسفری، یک رصدخانه برای تحقیقات نجوم و اخترفیزیک و سیستم‌های کامپیوتری برای تحقیقات و ارتباطات است. این مرکز تحقیقاتی طولانی‌ترین مجموعه‌ی داده‌های هواشناسی را از قطب جنوب جمع آوری کرده است.

ویژگی‌های جوی این نقطه از جمله ارتفاع زیاد، دمای پایین و رطوبت بسیار پایین، این محل را به مکانی مناسب برای مشاهدات نجومی و اخترفیزیکی از جمله تشخیص نوترینوها (یکی از ذرات بنیادی)، تبدیل کرده است.
تصویر : یکی از محققان تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد در حال جابجایی بین آزمایشگاه‌های ایستگاه، در سمت راست تلسکوپ BICEP3 و سمت چپ تلسکوپ قطب جنوب دیده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *