اَبا اِباد

Two main jet streams, polar jet stream and subtropical jet stream

علت کوتاه ‌تر بودن پروازهای غرب به شرق

درحالیکه یک پرواز تجاری از لندن به نیویورک، چیزی حدود هشت ساعت طول می‌کشد، مدت زمان همین پرواز از نیویورک به لندن کمتر از هفت ساعت زمان می‌برد.

به طور کلی می‌توان گفت که مدت زمان پروازهایی که در جهت شرق صورت می‌گیرد، کوتاه‌تر از مدت زمان پروازهایی‌ست که در جهت غرب صورت می‌گیرد. ممکن است در نگاه اول تصور کنید که علت این اختلاف زمان، چرخش زمین است‌. اما اگر علت آن چرخش زمین باشد، بایستی عکس این پدیده رخ دهد. ما می‌دانیم که جهت چرخش کره‌ی زمین، از غرب به شرق است. پس در پروازی که از شرق به غرب صورت می‌گیرد، بایستی زمان کوتاه‌تری نیاز داشته باشد. چرا که ما سوار بر هواپیمایی هستیم که به سمت غرب می‌رود و در اثر چرخش زمین، مقصد به ما نزدیک می‌شود. در حالیکه در واقعیت عکس این پیش‌بینی اتفاق می‌افتد.

زمانی که یک هواپیما از یک نقطه از زمین برمی‌خیزد، این هواپیما علاوه بر حرکت خود، با سرعت چرخش زمین نیز می‌چرخد. پس همانطور که مقصد در حال نزدیک شدن است، هواپیما نیز به همان نسبت در حال دور شدن از آن است و در مجموع، تفاوتی حاصل نمی‌شود. به همین علت است که ما انتظار نداریم یک هلی‌کوپتر که در یک نقطه از آسمان ساکن ایستاده است، بعد از چندین ساعت و با چرخش زمین، به نقطه‌ی جدیدی برسد. در واقع علت تفاوت زمانی پروازهای به سمت شرق و پروازهای به سمت غرب، نه چرخش زمین، بلکه جریان‌های جت (جت استریم‌) است که در ارتفاع ۸ تا ۱۲ کیلومتری بالای زمین، از غرب به شرق می‌وزد. سرعت این بادها بعضا به بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پروازهایی که در جهت این بادها صورت می‌گیرد، به زمان کمتری از پروازهای خلاف جهت این بادها، نیاز دارد. خلبان‌ها معمولا در درون این جریان‌های هوایی تونل مانند، حرکت می‌کنند و از این‌ جریان‌های پرسرعت، در جهت کاهش زمان و سوخت و هزینه‌ی پرواز بهره می‌برند. به همین علت است که پروازهای از غرب به شرق، به زمان کمتری نیاز دارند.
– اَبا اِباد
تصویر – دو جت استریم اصلی، جت استریم قطبی و جت استریم جنب حاره‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *