اَبا اِباد

Bring Your own Mug

لیوانتان را با خود بیاورید

مدت زیادی‌ست که بسیاری، با درک مضرات استفاده از لیوان‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی برای نوشیدنی‌های گرم، از مصرف آن‌ها خودداری می‌کنند و لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی جایگزین آن‌ها گردیده است.

اما آیا استفاده از این لیوان‌های کاغذی آسیبی به محیط زیست نمی‌زند؟

برآورد می‌شود که در سطح جهان، سالیانه بیش از یک میلیارد لیوان کاغذی مصرف می‌شود که از این رقم، تنها حدود یک درصد آن‌ها، بازیافت می‌گردد. در واقع تولید و دفع این لیوان‌ها، در آلودگی محیط زیست و همچنین گرمایش زمین، نقش مهمی دارد. در درجه‌ی اول باید بدانیم که این لیوان‌های کاغذی برخلاف اسمشان، کاملا کاغذی نیستند و درون آن‌ها، یک لایه‌ی پلاستیکی نازک تعبیه شده تا از نشت مایعات به بیرون جلوگیری کند و همین لایه‌ی پلاستیکی، بازیافت این لیوان‌های کاغذی را دشوار می‌کند. به همین خاطر ۹۹ درصد آن‌ها هیچگاه بازیافت نمی‌شوند. اما طبیعتا بخش زیادی از این لیوان‌های کاغذی از کاغذ ساخته شده است. این بدین معنی‌ست که برای ساخت آن‌ها ناچاریم از چوب درختان استفاده کنیم. برآوردها نشان می‌دهد که سالیانه حدود بیست میلیون درخت برای تهیه‌ی این لیوان‌ها قطع می‌شود و بدین شکل، نابودی جنگل‌ها تسریع می‌گردد.

فرآیند تولید، انتقال و دفع این لیوان‌ها، فرآیندی انرژی‌بر بوده و میزان زیادی کربن دی‌ اکسید تولید می‌کند. به ازای هر چهار لیوان کاغذی که استفاده می‌کنیم، حدود ۴۵۰ گرم (یک پوند) دی اکسید کربن وارد اتمسفر می‌کنیم و از طرف دیگر، با از بین بردن جنگل‌ها برای تولید این لیوان‌ها، شانس جذب دی اکسید کربن توسط درخت‌ها را کاهش می‌دهیم. اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود و تجزیه‌ی این لیوان‌های کاغذی در خاک، خود منجر به تولید متان می‌گردد که یک گاز گلخانه‌ای‌ست و گرمایش زمین را تشدید می‌کند. اما‌ از نظر مصرف آب، برای تولید ۵۰۰ لیوان یک بار مصرف کاغذی، حدود ۱۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. در حالیکه ۵۰۰ بار استفاده و شستشوی لیوان سرامیکی تنها ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.
– ابا اباد
تصویر : راه حل جلوگیری از این مساله بسیار ساده است. همواره لیوان یا ماگ شخصی خود را همراه داشته باشید و از آن برای نوشیدن چای یا قهوه استفاده کنید. Bring Your own Mug

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *