اَبا اِباد

Veganism and Environment

گیاه‌خواری و محیط زیست

من در حال حاضر گیاه‌خوار نیستم و بدون برنامه‌ریزی و‌ تحقیق و مشورت کافی به سمت این رژیم‌های غذایی نخواهم رفت.

البته فکر می‌کنم اینکه تا به حال به سمت آن نرفته‌ام ناشی از نوعی ترس ذهنی است که از چنین تغییری دارم. در هر صورت از آنجایی که خودم گیاه‌خوار نیستم، نمی‌توانم‌ شما را به این موضوع تشویق کنم. اما بارها دیده‌ام که افرادی که گیاه‌خوار نیستند و اکثریت جامعه را نیز تشکیل می‌دهند، افرادی که‌ گیاه‌خوار هستند را محاصره کرده و با طرح سوالات مختلف و به انواع ترفندها، سعی دارند فرد گیاه‌خوار را از چیزی که انتخاب کرده منصرف کنند و از قضا اگر در این راه موفق شوند، احساس موفقیت عجیبی به آن‌ها دست می‌دهد. این را هم باید اضافه کنم که این موضوع را در ایران بسیار بسیار بیشتر مشاهده کرده‌ام که احتمالا، ناشی از این باشد که تعداد گیاه‌خواران در ایران، چندان زیاد نیست. در اینجا علاقه دارم یکی از دلایلی که افراد گیاه‌خوار در دفاع از رژیم‌های گیاه‌خواری ارائه می‌کنند را مورد بررسی و مداقه قرار دهم و آن موضوع تاثیرات زیست محیطی مثبت رژیم‌های گیاه‌خواری‌ست.

در حال حاضر، حدود ۵ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان، مستقیما مربوط به پرورش دام است؛ اما اگر مواردی همچون فعالیت‌های مربوط به تغذیه‌ی دام و حمل و نقل را در نظر بگیریم، این رقم به ۱۸ درصد می‌رسد که تقریبا معادل سهم بخش حمل و نقل از تولید گاز‌های گلخانه‌ای‌ست. از طرف دیگر، حدود ۵۵ درصد جنگل‌زدایی‌ها مربوط به پرورش دام است. بخش بزرگی از جنگل‌ها از بابت تهیه‌ی غذای مورد نیاز دام‌ها، نابود می‌شود و از این طریق، تنوع زیستی در مناطق زیادی از کره‌ی زمین از بین می‌رود. از سوی دیگر، پرورش دام با افزودن یک مرحله‌ی اضافی به چرخه‌ی غذایی، منجر به مصرف بیشتر آب و‌ انرژی می‌شود. همچنین پرورش دام خود با تولید ترکیبات نیتروژن و فسفر، مسئول آلودگی حجم زیادی از آب‌های زیرزمینی‌ست.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸، توسط آژانس مدیریت محیط زیست و انرژی فرانسه صورت گرفته‌ است (لینک در انتهای مطلب)، روی آوردن به رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهان، باعث کاهش ۵۰ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از غذای انسان می‌شود و از طرف دیگر، میزان مصرف انرژی برای تولید غذا، حدود ۲۷ درصد کاهش می‌یابد. همچنین این‌مطالعه نشان می‌دهد که تاثیرات زیست‌محیطی رژیم‌های گیاهی، حدود ۴۲ درصد کمتر از رژیم‌های غذایی شامل‌ گوشت است. البته گیاه‌خواران باید این نکته را نیز در نظر بگیرند که موارد بالا، شامل هر نوع گیاهی در رژیم غذایی آن‌ها نمی‌شود.

به عنوان مثال تاثیرات زیست محیطی آواکادویی که در کالیفرنیا تولید می‌شود و پس از طی یک مسیر طولانی به تهران می‌رسد، احتمالا از بابت این‌ حمل و‌ نقل، با گوشت گوسفند فشندی که از مراتع طالقان به تهران می‌آید قابل مقایسه باشد.
– ابا اباد
لینک این مقاله‌ی علمی

https://doi.org/10.3389/fnut.2018.00008

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *