اَبا اِباد

حمل و نقل عمومی

اهمیت‌حمل و نقل عمومی

حتما تا به حال تصاویر زیادی همچون تصویر زیر را از افراد مشهور‌ (در سطح جهانی) دیده اید که در حال استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی هستند.

آیا شخصی مثل تام هنکس که یک‌ بازیگر بسیار شناخته شده است، خودرویی ندارد که برای جابجایی از آن استفاده کند؟

آیا او از پس هزینه‌ی سوخت و استهلاک ماشین بر نمی‌آید؟

آیا او آدم بی‌کلاسی است که از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کند؟

آیا برایش راحت‌تر نیست که از خودروی شخصی‌اش برای جابجایی استفاده کند؟

آیا تام هنکس گدابازی در می‌آورد که از مترو استفاده می‌کند؟

تام هنکس چیزی حدود ۴۰۰ میلیون دلار یا ۲۰ هزار میلیارد تومان ثروت دارد. با این ثروت او از پس خرید هر خودرویی که فکرش را بکنید بر می‌آید. حتی می‌تواند برای رفت و آمد از هلی کوپتر شخصی استفاده کند و درگیر ترافیک و سر و کله زدن با خودروهای دیگر نیز نشود. اما او و بسیاری از افراد دیگر وسایل نقلیه‌ی عمومی را انتخاب می‌کنند.

حالا چرا ما از استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده نکنیم؟

احتمالا افرادی وقتی تا اینجای متن را می‌خوانند هزار بهانه دست و پا می‌کنند که مترو یا اتوبوس‌ها شلوغ است یا خیلی نامنظم است و مسائلی از این دست. آیا انرژی که انسان در ترافیک شهری مثل تهران از دست می‌دهد، کمتر از انرژی‌ست که در مترو یا بی آر تی از دست می‌دهد؟

آیا در ساعات رفت و آمد شما، استفاده از مترو سریع‌تر است یا خودروی شخصی یا اسنپ و تپسی؟

آیا آلودگی وحشتناک تهران فقط ناشی از سوزاندن مازوت است و استفاده از خودروی شخصی به جای حمل و نقل عمومی، هیچ نقشی در آن ندارد؟

احتمالا عده‌ای بگویند که این وظیفه‌ی سیاستمداران است که چنین کنند و چنان کنند. اما همگی ما به نیکی می‌دانیم که سیاستمداران فعلی مملکت ما قرار نیست کاری کنند حتی اگر بخواهند باز هم سواد، تخصص، علم و فی‌الجمله عُرضه‌ی آن را ندارند که کاری بکنند، پس ما نیز باید دست روی دست بگذاریم و با این کار از خودمان، فرزندانمان و از طبیعت انتقام بگیریم؟ این مثل این است که خانه‌ی ما در حال سوختن باشد و ما فقط نگاه کنیم و بگوییم تا ماشین آتش‌نشانی نیاید ما کاری نمی‌کنیم و فقط می‌ایستیم و نگاه می‌کنیم. حداقل کار این است که بر این آتش سوخت نریزیم و خودمان شروع به خاموش‌کردن آتش کنیم. اگر آلودگی هوا و ترافیک و تغییرات اقلیمی در حال صدمه زدن به ماست، حداقل کار این است که در مسیری که می‌توانیم از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنیم، این کار را بکنیم.

این کار علاوه بر کاهش صدمه به محیط زیست، مزایای دیگری نیز دارد، مثلا می‌توانیم مردم را ببینیم یا اینکه در این فاصله کتاب بخوانیم یا یک فیلم ببینیم و در کنار آن، از استرس رانندگی در ترافیک خلاص شویم.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *