اَبا اِباد

در هم تنیدگی کوانتومی

در هم تنیدگی کوانتومی

فرض کنید داخل کیسه‌ای یک مهره‌ی سیاه و یک مهره‌ی سفید قرار می‌دهیم. بعد از کمی هم زدن کیسه، چشمانمان را می‌بندیم و دستمان را داخل کیسه می‌بریم. یک مهره را برداشته و بدون اینکه رنگ آن را نگاه کنیم، آن را داخل کیسه‌ی دیگری قرار می‌دهیم و آن کیسه را برای دوستمان در کره‌ی ماه ارسال می‌کنیم. ما هنوز اطلاع نداریم کدام مهره درون کدام کیسه قرار دارد. اما به محض اینکه مهره را از کیسه‌ی خودمان خارج کنیم، مشخص می‌شود مهره‌ای که برای دوستمان ارسال کرده بودیم چه رنگی داشته است. اگر مهره‌ی ما سفید باشد، ما مطمئنیم مهره‌ی دوستمان سیاه است و اگر مهره‌ی ما سیاه باشد، ما مطمئنیم که مهره‌ی دوستمان سفید است. این یک مثال خیلی ساده از در هم تنیدگی کوانتومی (quantum entangement) است.

اگر بخواهیم مثال فیزیکی‌تر داشته باشیم، می‌توانیم اندازه‌گیری اسپین‌های الکترون و پوزیترون را در نظر بگیریم. ما می‌دانیم از تجزیه‌ی یک ذره‌ی پیون، یک الکترون و یک پوزیترون ایجاد می‌شود. از این جهت، مجموع اسپین‌های الکترون و پوزیترون بایستی با اسپین پیون برابر شود. حال اگر اسپین الکترون را اندازه گیری کنیم، بدون اندازه‌گیری اسپین پوزیترون، مقدار آن را خواهیم داشت. از این روش‌ در انتقال کوانتومی (تله پورت کوانتومی یا quantum teleportation) استفاده می‌شود. اما بعضا دیده شده افرادی که در حوزه‌ی ترویج علم فعالیت می‌کنند، به غلط و بدون اینکه متوجه واقعیت در هم تنیدگی کوانتومی شده باشند، صرفا به منظور جذاب نشان دادن علم، ادعا می‌کنند که با این روش می‌توان اطلاعات را با سرعتی بالاتر از سرعت نور ارسال کرد. ادعای آن‌ها این است که شما به محض اینکه سیستم خودتان را اندازه‌گیری کنید، نتیجه‌ی اندازه‌گیری سیستم دیگر مشخص می‌شود، حتی اگر سیستم دیگر در آن سوی کهکشان قرار داشته باشد که این برخلاف اصول موضوعه‌ی نسبیت اینشتین است. اگر شما توانسته‌اید اطلاعات را صرف نظر از فاصله‌ی بین دو مشاهده گر، انتقال دهید، در واقع توانسته‌اید اطلاعات را با سرعتی بیش از سرعت نور انتقال دهید که ممکن نیست. اما کسانی که چنین ادعایی می‌کنند، از یک موضوع مهم صرف نظر کرده اند. اینکه شما در هر صورت باید نتیجه‌ی اندازه‌گیری خودتان را به دوستتان در آنسوی کهکشان اعلام کنید.

مثلا می‌خواهید به دوستتان بگویید مهره‌ی من سفید بود، پس تو‌ دیگر اندازه گیری نکن چون مهره‌ی تو قطعا سیاه است. اما برای گفتن این موضوع به دوستتان، شما بایستی یک‌ پیام رادیویی برای دوستتان ارسال کنید که آن پیام با سرعت نور حرکت می‌کند.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *