اَبا اِباد

لطفا به حیوانات غذا ندهید

لطفا به حیوانات غذا ندهید

لطفا با طبیعت اینطور مهربان نباشید، مهربان باشید اما به روش درست. روش های خیلی بهتری از غذا دادن به حیوانات برای نشان دادن مهربانی‌تان وجود دارد. اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید مهربانی تان را نشان دهید، به انسان‌هایی که غذایی برای خوردن ندارند که تعدادشان نیز زیاد است، غذا بدهید. یا اگر روانشناستان گفته است که به حیوانات غذا بدهید، یک حیوان خانگی بگیرید و به او غذا بدهید، اما هیچگاه به حیوانات در طبیعت غذا ندهید. غذا دادن به حیوانات در طبیعت، در بسیاری از کشورها جریمه‌های سنگینی به همراه دارد.

اما در ایران می‌بینیم که افراد از سر رافت و مهربانی اشتباه، به حیوانات به خصوص سگ‌ها و گربه‌های خیابانی و پرندگان، غذا می‌دهند و با این کار، بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به طبیعت و حیات وحش وارد می‌کنند. وقتی شما به حیوانات غذا می‌دهید، پیش از هر چیزی چرخه‌ی طبیعت را به هم می‌زنید. در طبیعت وقتی یک حیوان غذای بیشتری پیدا کند، انرژی بیشتری برای زاد و ولد دارد. اما از آنجایی که منابع غذایی در طبیعت محدود است، جمعیت گونه‌ها خودبخود کنترل می‌شود.

وقتی شما به سگ های ولگرد غذا می‌دهید، آن‌ها بیشتر زاد و ولد می‌کنند و این به گونه‌های دیگر آسیب می‌رساند.

مثلا حمله‌ی سگ‌های ولگرد، یکی از مهم‌ترین عوامل کشته شدن یوزپلنگ آسیایی (تاکنون بیش از ۱۷ قلاده) در چند سال اخیر بوده است. همان سگ‌هایی که شما تصور می‌کنید با غذا دادن به آن‌ها مهربانی و نیکی به خرج داده اید، اما در واقع این برای طبیعت فقط یک مدل دوستی خاله خرسه است. از طرف دیگر، غذای انسان به خاطر کمبود بسیاری از مواد مغذی، برای حیوانات غذای کامل و سالمی به حساب نمی‌آید و خیلی از اوقات باعث شیوع بیماری‌ها در حیوانات وحشی می‌شود.

از طرفی غذای انسان‌ها می‌تواند حاوی باکتری‌ها و بیماری‌های باشد که به طور معمول در طبیعت یافت نمی‌شود و از این جهت، بدن حیوانات برای مقابله با این بیماری ها تکامل نیافته است. حیوانات در طبیعت خودشان غذای خودشان را پیدا می‌کنند. اما وقتی شما به آن‌ها غذا می‌دهید، آن‌ها رفته رفته این توانایی یافتن غذا را از دست می‌دهند و بیشتر متکی به انسان‌ها می‌شوند. آنوقت اگر روزی انسان دیگری به آن‌ها غذا ندهد، حیوان بیچاره که حالا دیگر کاملا متکی به انسان‌ها شده، از گرسنگی تلف می‌شود.

غذا دادن به حیوانات، برای خود انسان‌ها نیز خطرناک است.

وقتی شما به حیوانات در طبیعت غذا می‌دهید، حیوانات ترس خود را نسبت به انسان از دست می‌دهند. آنوقت وقتی بعدها انسانی از آنجا عبور کند، آن حیوان نمی‌گوید که به به یک انسان خوش قلب دیگر آمد، بلکه احتمال دارد به آن انسان حمله ور شود تا غذایش را از او بگیرد. پس خواهشا شما هم مهربانی‌تان را کنترل کنید یا خرج راه های دیگری بکنید و دست از سر حیوانات و طبیعت بردارید.

تابلوی به حیوانات غذا ندهید
در بسیاری از کشورها تعداد زیادی از این تابلوها که از شما می‌خواهند به حیوانات غذا ندهید، مشاهده می‌کنید.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *