اَبا اِباد

فضاپیماهای متصل به ایستگاه بین المللی فضایی

فضاپیماهای چسبیده به ایستگاه فضایی

آیا شما هم مشکل جای پارک دارید؟

گویا جای پارک یک مشکلی جهانی‌ست، چرا که در ایستگاه بین المللی فضایی نیز مشکل جای پارک وجود دارد. ایستگاه بین المللی فضایی، تنها برای هشت فضاپیما جای پارک دارد و در هر زمان، حداکثر هشت فضاپیما می‌توانند به آن متصل شوند. از این هشت جای پارک، چهار لنگرگاه (docking ports) مختص فضاپیماهای روسی و چهار درگاه پهلوگیری (berthing ports) مختص فضاپیماهای ایالات متحده و دیگر کشورهاست. فرق این جای پارک‌ها نیز در این است که درگاه‌های پهلوگیری دارای بازوهای رباتیک هستند که فضاپیما را به ایستگاه بچسبانند. اما لنگرگاه‌ها به فضاپیماهای روسی اجازه می‌دهند که به صورت مستقل، در کنار ایستگاه فضایی پهلو بگیرند. اما همانطور که گفته شد، ایستگاه فضایی فقط هشت جای پارک دارد. البته اگر اکنون بخواهید به ایستگاه بین المللی فضایی بروید، هنوز‌ دو جای پارک خالی‌ست. در حال حاضر تنها شش فضاپیما به ایستگاه متصل است.

این فضاپیماها عبارتند از:

۱ – فضاپیمای بوئینگ استارلاینر: فضاپیمایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد برای حمل و نقل خدمه به ایستگاه بین المللی فضایی که توسط کمپانی بوئینگ ساخته شده است. این فضاپیما قابلیت استفاده تا ده ماموریت را داراست.

۲ – فضاپیمای اسپیس ایکس دراگون: اولین فضاپیمای خصوصی‌ست که انسان را به ایستگاه فضایی می‌برد و قادر است تا ۷ سرنشین را حمل کند. تنها فضاپیمایی‌ست که می‌تواند‌ مقادیر قابل توجهی از محموله‌ها را به زمین بازگرداند. این فضاپیما توسط کمپانی اسپیس ایکس توسعه یافته است.

۳ – فضاپیمای سایگنوس نورثروپ گرومن: یک فضاپیمای باری آمریکایی‌ست که برای ماموریت‌های لجستیکی ایستگاه بین المللی فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴ – فضاپیمای سایوز MS – 25: یکی دیگر از ماموریت‌های فضاپیماهای سایوز روسی که برای انتقال خدمه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به ایستگاه بین المللی فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵ و ۶ – فضاپیماهای پروگرس ۸۷ و ۸۸: پروگرس یک فضاپیمای باری روسی‌ست که تدارکات لازم برای حضور انسان در ایستگاه بین المللی فضایی را فراهم می‌کند. این فضاپیما براساس فضاپیمای سایوز که مخصوص حمل خدمه‌ست، طراحی شده است. تمامی فضاپیماهای متصل به ایستگاه فضایی در تصویر فوق نشان داده شده است.

-اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *