اَبا اِباد

اولین رنگ جهان

اولین رنگ جهان

من که این حرف‌ها را قبول ندارم که تعداد رنگ‌هایی که مردها می‌توانند تشخیص دهند، کمتر از تعداد رنگ‌هایی‌ست که زن‌ها می‌توانند تشخیص دهند. اصلا کدام آزمایش و تحقیق علمی این موضوع را بررسی کرده است و اگر بررسی کرده، آیا رفته‌اند و از مردهای همه‌ی‌ مناطق دنیا سوال پرسیده اند که مشخص شود رنگ‌ها را بلد هستند یا نیستند؟

و در مقابل آیا رفته اند و از زن‌های همه‌ی مناطق دنیا نیز پرسیده اند که ببینند آن‌ها رنگ‌ها را خیلی خوب بلدند؟

اصلا شاید مردها رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند، ولی اسم آن‌ها را نمی‌دانند و در پاسخ به آن پرسشنامه‌ها، پرت و پلا جواب می‌دهند. مثلا به نظر شما تصویر بالا چه رنگی‌ست؟ به نظر من که نارنجی‌ست. شاید هم یکی خیلی دقیق شود و بگوید این رنگ گلبهی‌ست. یکی دیگر دقیق‌تر شود بگوید گل‌بهی خیلی روشن. اما به نظر من که نارنجی‌ست. اگر بخواهم به لباسی با این رنگ اشاره کنم، باز هم خواهم گفت آن لباس نارنجی، نه اینکه آن لباس گل‌بهی یا‌ گل‌بهی خیلی روشن. به هر حال این رنگ، یک رنگ خیلی ویژه و زیبا است.

شما کجا چنین رنگی دیده اید و یاد چه چیزی می‌افتید؟

من این رنگ را به صورت تصادفی انتخاب نکرده ام که بخواهم در موردش سخن‌پراکنی کنم. این رنگ در واقع اولین رنگی‌ست که در جهان دیده شده است. یعنی بعد از بیگ بنگ، اولین رنگی که جهان به خودش دیده، این رنگ بوده است. خوشبختانه آنموقع انسانی نبوده چه رسد به زن و مرد که بخواهند در مورد اسم این رنگ با هم بحث کنند، که اگر می‌بود باز هم می‌گفت نارنجی‌ست. اصلا آنموقع هیچ حیاتی در هیچ نقطه‌ای از جهان نبوده که بخواهد به این رنگ فکر کند. جهان از لحظه‌ی پیدایش در بیگ بنگ به مدت ۳۸۰ هزار سال، تاریک بوده و هیچ نوری از آن خارج نشده است. ولی وقتی برق‌ها می‌آید و جهان نورانی می‌شود، همین رنگی بوده است. من که دوست داشتم اولین رنگ جهان مثل رنگ پس زمینه‌ی پروفایلم و رنگ مورد علاقه ام، رنگ سبز می‌بود. ولی حالا که نشده و خیلی وقت یعنی حدود ۱۴ میلیارد سال از آن زمان گذشته و کاری از دست من و شما بر نمی‌آید. اما شاید بپرسید کی رفته و کی دیده که جهان در ابتدای پیدایش چه رنگی بوده است؟ هیچکس این را ندیده است و محاسبات ما این را نشان می‌دهد.

از زمان پیدایش جهان، یک پرتوهایی به سمت ما روانه شده است که به عنوان تابش زمینه‌ی کیهانی (Cosmic Microwave Background) شناخته می‌شود.

این تابش هرچقدر آمده و آمده، سردتر شده است و الان دمای آن به منفی ۲۷۰/۴۲۵ درجه‌ی سانتیگراد رسیده است. ما می‌دانیم که این تابش در طی زمان با چه نرخی سرد می‌شود و با دانستن این موضوع، توانسته ایم دمای جهان در آن لحظات اولیه را پیدا کنیم که معادل ۲۷۲۶ درجه‌ی سانتیگراد بوده است‌. حالا اگر برویم نمودارهای تابش جسم سیاه در دماهای مختلف را بررسی کنیم و از قانون وین نیز استفاده کنیم، در چنین دمایی، جهان غالبا به این رنگ بوده است. شما اگر یک لامپ را یا هر جسمی را تا همین دمای ۲۷۲۶ درجه‌ی سانتیگراد، داغ کنید، خواهید دید که آن جسم هم به این رنگ در می‌آید.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *