اَبا اِباد

تغییرات میانگین دما (سمت چپ) و میانگین بارش (سمت راست) بین دو بازه‌ی زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵.

تفاوت اقلیم و آب و هوا

پدربزرگ من کشاورز است. یادم است سال ۹۷ بود که یک روز داشتم برایش تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را توضیح می دادم و می گفتم که ناسا (البته می گفتم آمریکا چون فکر‌ نمی‌کردم بداند ناسا کجاست) پیش‌بینی کرده که ایران به خاطر تغییرات اقلیمی، وارد دوره‌های خشکسالی طولانی مدت می شود و بعد از آن، از یک کشور نیمه‌ بیابانی به یک کشور بیابانی تبدیل می شود. پدربزرگم می‌خندید و می گفت آنها برای خودشان حرف می زنند، می خواهند ما را بترسانند.

یادم است بهار همان‌ سال بارندگی خیلی زیاد بود. آنقدر که در دروازه قرآن شیراز سیل آمد. نیشابور هم از این قاعده مستثنی نبود و آن سال از آسمان و زمین باران می آمد. پدربزرگ من خوشحال از اینکه حرفش درست از آب در آمده، به من می گفت دیدی گفتم پیش‌بینی‌هایشان الکی است؟؟

من برایش فرق آب و هوا و اقلیم را توضیح دادم. در واقع پیش‌بینی‌های اقلیمی خشکسالی را پیش‌بینی کرده بود نه مطالعات هواشناسی. مطالعات هواشناسی شرایط جو را در یک زمان و مکان مشخص پیش‌بینی می‌کند، اما مطالعات اقلیمی می توانند پارامترهای مختلف مثل متوسط دما و تغییرات میانگین بارش و.. را حتی تا دهه‌ها بعد به ما بگویند. مطالعات اقلیمی قادر نیستند به ما بگویند که فردا و پس فردا چه اتفاقی میافتد، اما می تواند بگوید در طولانی مدت چه تغییراتی رخ خواهد داد. اما پدربزرگ با این توضیحات هم خیلی قانع نشد. فقط کمی نگران شد و گفت انشالله که اینطوری که تو می گویی نمی شود و خدا کمک می کند.

اما آیا طبیعت از دعا تبعیت می کند یا از قوانین حاکم بر طبیعت؟

اتفاقا بارش‌ها بعد از آن سال به شدت کاهش پیدا کرد و پیش‌بینی‌های اقلیمی ناسا درست از آب در آمد و دعا کردن نتوانست کاری کند و ما کم کم اثرات گرمایش زمین را لمس کردیم.

تصویر: تغییرات میانگین دما (سمت چپ) و میانگین بارش (سمت راست) بین دو بازه‌ی زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵.

لینک مقاله‌ی حاوی این تصویر در مجله نیچر

https://www.nature.com/articles/s41598-020-64089-y

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت اقلیم و آب و هوا»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *