اَبا اِباد

Centrifugal Force

نیروی گریز از مرکز

در سال ۲۰۱۸، شرکت رولز رویز، بی‌ صدا ترین‌ خودروی جهان را با نام رولز رویز فانتوم ساخت.

در این خودرو، حدود ۱۳۵ کیلوگرم عایق صدا استفاده شده است.

این خودرو به گونه‌ای‌ طراحی شده بود که در هنگام حرکت با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، دو نفر در قسمت عقب کابین، بدون هیچگونه صدای مزاحمی، بتوانند با یکدیگر به گفتگو بنشینند. اما مهندسان طراح این خودرو، مدتی بعد دریافتند که این مقدار از بی صدا بودن، برای سرنشینان کسل کننده است و ناچار شدند قسمت‌هایی از خودرو را تغییر دهند تا کمی از صدای بیرون، وارد خودرو شود.

تصور کنید که یک گروه تبهکار با یک خودروی رولز رویز فانتوم شما را ربوده‌ اند و به شما چشم‌بند زده اند. در این حالت شما قصد دارید مسیر حرکت را به ذهن خود بسپارید. اگر این خودرو با سرعت ثابت و در یک مسیر مستقیم حرکت کند، شما نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا خودرو در حال حرکت است یا ساکن است. بدن ما تفاوتی بین سرعت ثابت و سکون حس نمی‌کند. چیزی که بدن ما حس می‌کند، تنها شتاب حرکت است.

در هنگام افزایش سرعت (شتاب مثبت) حس می‌کنیم نیرویی ما را به عقب هل می‌دهد. همچنین در هنگام کاهش سرعت (شتاب منفی) حس می‌کنیم نیرویی ما را به جلو هل می‌دهد.
اما حالت سومی که ما می‌توانیم آن را تشخیص دهیم، دور زدن خودرو است.

در هنگام دور زدن خودرو، ما شتاب حاصل از شبه نیروی گریز از مرکز را حس می‌کنیم. در صورتی که این خودرو دور یک میدان دور بزند، ما این نیرو را به سمت بیرون میدان احساس می‌کنیم. هرچقدر این خودرو با سرعت بیشتری دور بزند، مقدار نیرویی که ما حس می‌کنیم‌ و مقدار این شتاب بیشتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *