اَبا اِباد

Occurrence of flash floods

وقوع سیلاب‌های ناگهانی در اثر تغییرات اقلیمی

وقوع سیلاب‌های ناگهانی flash floods در مردادماه ۱۴۰۱ در نقاط مختلف ایران، متاسفانه موجب جان باختن بیش از صد نفر (طبق آمارهای رسمی) گردید.

همچنین تخمین زده می‌شود که این سیلاب‌ها، چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورده است. این خبر، علاوه بر اینکه بسیار تاثر برانگیز است، باز هم خطرات تغییرات اقلیمی و‌ گرمایش زمین را به ما گوشزد می‌کند. همزمان با وقوع این حوادث در ایران، موج گرما heat waves در اروپا، باعث کاهش سطح بسیاری از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شده است؛ تا جایی که کشتیرانی در رودخانه‌های عظیمی همچون راین و دانوب، به شدت محدود شده است. این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی یک معضل منطقه‌ای نبوده و همزمان تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این تاثیر البته در هر منطقه متفاوت است.

اما تغییرات اقلیمی چطور احتمال وقوع چنین سیلاب‌های ناگهانی را افزایش می‌دهد؟

با افزایش دما و وقوع امواج گرمایی، میزان تبخیر آب دریاها افزایش می‌یابد. از طرف دیگر هوای گرم‌تر (با افزایش فشار بخار اشباع) ظرفیت حفظ رطوبت بیشتری را در خود دارد و این رطوبت بیشتر، به صورت بارش‌های شدید‌تر خود را نشان می‌دهد. همچنین طبق مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که سیلاب‌های ناگهانی در آینده ناگهانی‌تر یا flashier می‌شود.

بدین‌ معنا که زمان وقوع آن‌ها کوتاه‌تر و اندازه‌ی آن‌ها بزرگتر و در نتیجه خطرناک‌تر و مخرب‌تر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *