اَبا اِباد

CT scan method

تصویربرداری سی تی اسکن

در سال ۱۹۷۹، جایزه‌ی نوبل فیزیولوژی و پزشکی، به طور مشترک، به فیزیکدان آمریکایی-آفریقای جنوبی آلن کورماک Allan M. Cormack و مهندس برق بریتانیایی گادفری هانسفیلد Godfrey Hounsfield تعلق گرفت.

آن‌ها این‌ جایزه‌ی نوبل را از بابت توسعه‌ی روش‌های توموگرافی به کمک کامپیوتر یا computer-assisted tomography دریافت کردند. تکنیکی که ما استفاده از آن را در تصویربرداری CT scan مشاهده می‌کنیم. در این روش، یک پرتو کوچک اشعه‌ی ایکس (با دوز پایین)، در امتداد یک صفحه از بدن عبور می‌کند (تصویر). سپس آشکارسازها قدرت پرتوهای ایکس خروجی از بدن را ثبت می‌کنند. با چرخش منبع پرتو ایکس و آشکارسازها و سپس پردازش اطلاعات به دست آمده توسط کامپیوتر، تصویر مقطعی دوبعدی از بدن به دست آید.

این تصویربرداری مجددا در صفحات موازی تکرار می‌شود و به این شکل، محل ناهنجاری‌ها و ضایعاتی همچون تومورها، به شکلی دقیق‌تر از تصاویر اشعه‌ی ایکس معمولی، به دست می‌آید. معرفی روش تصویربرداری CT scan در انکولوژی پرتودرمانی در دهه‌ی ۱۹۸۰، امکان درمان براساس آناتومی سه بعدی تومور و بافت‌های اطراف آن را فراهم کرد و بدین شکل، رادیوتراپی سه بعدی منسجم three dimensional conformal radiotherapy یا 3D-CRT ایجاد شد.

بدین شکل، می‌توان با حداقل تاثیر بر اندام‌های حیاتی مجاور، تومور را تحت تابش قرار داد.
البته با این روش، باز هم نمی‌توان در همه‌ی حالات، اندام‌های در معرض خطر (Organs At Risks یا OARs) را نجات داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *