اَبا اِباد

Science and Technology application to criminal justice

کاربرد علم و تکنولوژی در جرم شناسی

امروزه تحت تاثیر پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، جنبه‌های مختلف زندگی انسان دستخوش تغییر و تحول گردیده است.

این تغییرات در هر گوشه‌ و کناری قابل مشاهده است و حجم این تغییر و تحولات آنقدر زیاد است که اگر شخصی چند دهه از تمدن انسانی به دور باشد، پس از بازگشت به جامعه، به دشواری می‌تواند این تغییرات را باور کند. اما یکی از جنبه‌هایی که از پیشرفت علم متاثر بوده است، حل معماهای جنایی است. شاید چیزهایی که ما از داستان‌های جنایی در ذهن داریم، کارآگاهی باشد که با یک ذره‌بین، در حال بررسی محل وقوع جرم برای یافتن اثر انگشت یا تار موی فرد مجرم است.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، علم پزشکی قانونی یا Forensic Science که تحت عنوان جرم‌شناسی نیز شناخته می‌شود نیز، پیشرفت‌های عمیقی کرده و حتی اگر در آینده‌ای نزدیک دیدیم که به جای کارآگاه‌های ذره بین به دست، ربات‌ها در محل حادثه در حال بررسی و تحلیل مشاهدات هستند، نباید چندان تعجب کنیم. مثال‌های زیادی وجود دارد که یک معمای جنایی، بعد از چندین دهه یا چندین قرن، به کمک تکنولوژی‌های جدید حل شده است‌. من در اینجا محض مثال، به یکی از این داستان‌ها اشاره می‌کنم.

شاید زمانی که در سال ۱۹۹۵ مایکل سیمپسون، راننده‌ی اتوبوس در ایالت یوتا، در حال به قتل رساندن کریستال بزلانوویچ، دختر ۱۷ ساله بود، هیچگاه فکر نمی‌کرد که ۱۸ سال بعد، پیشرفت علم و تکنولوژی اینچنین به ضررش تمام شود. هنگامی که جسد این دختر، در کنار رودخانه‌ی پروو در یوتا یافت شد، تمام سر نخ‌ها به بن بست منتهی می‌شد و قاتل باهوش هیچ اثری از خود به جای نگذاشته بود. اما در سال ۲۰۱۳، به کمک دستگاهی به نام Forensic Vacuum، نمونه‌های دی ان ای قاتل، از روی قطعه‌ سنگ‌ گرانیتی که با آن جمجمه‌ی مقتول را خرد کرده بود، استخراج شد و مایکل سیمپسون، در سن ۴۶ سالگی در ایالت فلوریدا دستگیر شد.
– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *