اَبا اِباد

environmental-issues-due-to-cigarette-filters

مشکلات زیست محیطی فیلتر سیگار

افراد سیگاری در جهان، هرساله حدود ۶/۵ تریلیون نخ سیگار استعمال می‌کنند.

در حالیکه بیشتر قسمت‌های سیگار می‌سوزد، اما فیلتر سیگار یا ته سیگار نمی‌سوزد. تخمین زده می‌شود که افراد سیگاری تنها یک سوم ته سیگارها را درون سطل زباله می‌اندازند و مابقی ته سیگارها، در محیط رها می‌شود. اما فیلتر سیگار برخلاف تصور عموم، از کاغذ یا کتان ساخته نشده بلکه از پلاستیکی به نام استات سلولز ساخته شده است. ته سیگار فراوان‌ترین شکل زباله‌های پلاستیکی در جهان است. حدود ده سال طول می‌کشد تا یک ته سیگار به طور کامل تجزیه شود. اما مشکلاتی که ته سیگارها با ورود به محیط ایجاد می‌کنند، تنها محدود به جنس پلاستیکی آن‌ها نیست. در واقع تاثیر مواد شیمیایی خطرناکی که فیلترهای سیگار در طبیعت آزاد می‌کنند، بسیار ماندگارتر از طول عمر یک ته سیگار است.

این سموم ماندگار عبارتند از نیکوتین، فلزات سنگینی مانند آرسنیک و سرب و ده‌ها ماده‌ی شیمیایی سمی دیگر.

وقتی این پلاستیک‌های سمی به شکلی غیرمسئولانه در محیط رها می‌شوند، به آرامی این سموم را آزاد می‌کنند و بدین شکل، یک تهدید جدی برای ما و محیط زیست ما به حساب می‌آیند. این زباله‌ی پلاستیکی کوچک همچنین یک تهدید جدی برای زندگی آبزیان به حساب می‌آید. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه ایالتی سن دیگو صورت گرفت، نشان داد که مواد شیمیایی درون یک ته سیگار، قابلیت از بین بردن نیمی از ماهی‌های موجود در یک حجم یک لیتری آب را دارد. پژوهش دیگری که توسط محققان دانشگاه آنگلیا راسکین انگستان صورت گرفت، نشان داد که ته سیگارها به طور قابل توجهی، مانع رشد گیاهان می‌شوند.

خطر ته سیگارها تنها محدود به جنبه‌های شیمیایی نبوده و دارای جنبه‌های فیزیکی نیز می‌باشد. از آنجایی که ته سیگار در سطح آب، شباهت زیادی به ماهی‌های کوچک دارد، بسیاری از آبزیان به اشتباه آن‌ها را می‌خورند. یافتن ته سیگار درون جسد آبزیانی مانند لاک پشت‌ها و ماهی‌ها و حتی مرغ‌های دریایی، بسیار معمول است‌. از آنجایی که ما در راس زنجیره‌ی غذایی هستیم، در واقع ما طبیعت را با زباله‌های سمی خود آلوده می‌کنیم و سپس، مواد غذایی خود را از آن تامین می‌کنیم.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *