اَبا اِباد

Using the VAR system

فوتبال و کامپیوتر

مدتی قبل، انتشار تصاویر یکی از مربیان فوتبال در ایران، بسیار خبرساز شد و من هم به صورت کاملا اتفاقی، کمی در مورد این اخبار شنیدم. چرا که اساسا علاقه‌ای به این ورزش ندارم و بالطبع، اخبار آن را نیز دنبال نمی‌کنم. اما برایم جالب بود که بدانم، امروزه و با پیشرفت علم و تکنولوژی، در کشورهای پیشرفته چه استفاده‌هایی از تکنولوژی‌های جدید می‌شود.

یک‌ مربی چطور می‌تواند از بازیکنانش به شکل موثرتر و کارآمدتری استفاده کند؟

مربیان چگونه می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، تشخیص دهند که در مقابل هر تیمی، بازیکنان را با چه آرایشی قرار دهند و چه تاکتیکی را به کار گیرند تا از ضعف‌های حریف، حداکثر استفاده را بکنند؟

در دنیایی که تکنولوژی، بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها اثر گذاشته است، ورزش فوتبال نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. استفاده از تکنولوژی در فوتبال مختص به استفاده از سیستم VAR برای داوری بهتر نیست، بلکه مربیان نیز اکنون از سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته برای انواع آنالیزهای بهره می‌برند. یکی از این نرم افزارها که با نام Prozone شناخته می‌شود، به مربیان کمک می‌کند تا میزان پیشرفت بازیکنان را ارزیابی کنند. همچنین این‌نرم‌ افزار با توجه به توانمندی‌های بازیکن، بهترین پستی که او می‌تواند در آن، بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، پیشنهاد می‌دهد. این نرم افزار که گفته می‌شود تیم‌های بزرگی همچون بارسلونا و بایرن مونیخ از آن استفاده می‌کنند، اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی بازیکنان را، از حرکات آن‌ها درون زمین فوتبال استخراج می‌کند. از سوی دیگر، یک مربی می‌خواهد در حین بازی، تصمیمات بهتری بگیرد، مثلا در حین بازی دریابد که از این نقطه در خط دفاعی، احتمال گل خوردن بیشتر است و آن قسمت را تقویت کند یا اینکه ببیند، دفاع حریف از این نقطه شکننده‌تر است و از بازیکنان بخواهد روی آن قسمت تمرکز کنند.

در این حالت، نرم افزار دیگری با نام SoccerLab به کمک او می‌آید و با تولید نمودارهایی، چنین پارامترهایی را در اختیار مربی قرار می‌دهد.

اما یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهایی که توسط مربیان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم‌افزار Football Manager است که در آن، مربی می‌تواند با کمک شبیه سازی نسبتا واقعی یک بازی فوتبال، تاکتیک‌ها و استراتژی‌های گوناگون را بررسی کند و حتی متناسب با خروجی این شبیه‌سازی، تمریناتی را برای بازیکنان خود در نظر بگیرد.

اما یک مربی تا چه حد می‌تواند متکی به این شبیه‌سازی‌ها باشد؟
به نظر شما، استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و همچنین هوش مصنوعی، بر جذابیت بازی‌های فوتبال خواهد افزود یا بالعکس؟
– ابا اباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *