اَبا اِباد

Sunspots

تاثیرات روحی لکه‌های خورشیدی

آیا برایتان اتفاق افتاده است که بدون هیچ دلیلی، چند روز یا چند هفته از نظر روحی، در وضعیت چندان خوبی به سر نبرید؟

علیرغم همه‌ی مشکلاتی که در اطراف انسان وجود دارد، گاهی اوقات ممکن است مشکل اصلی ناشی از اتفاقات روی زمین و اطراف شما نباشد. مثلا ممکن است فقط حال خورشید خوب نبوده باشد. مساله‌ی تاثیر فعالیت خورشیدی بر رفتار و سلامت انسان، تاکنون موضوع تحقیقات علمی زیادی بوده است. تغییر در فعالیت‌های خورشیدی می‌تواند به راحتی مگنتوسفر و یونوسفر زمین را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که مطالعات علمی نباید به صورت کیفی باقی بماند و باید به صورت کمی صورت گیرد، ما نیاز داریم که کمیتی برای چنین بررسی تعریف کنیم. برای کمّی سازی فعالیت‌های خورشیدی، باید بتوانیم کمیتی برای شمارش تعداد لکه‌های خورشیدی (sunspots) تعریف کنیم.

لکه‌های خورشیدی، نقاطی هستند که در سطح خورشید، به صورت تیره‌تر از نقاط اطراف خود دیده می‌شوند. فعالیت مغناطیسی خورشید در این نقاط از نقاط دیگر بسیار شدیدتر است. فعالیت شدید مغناطیسی در این نقاط از انتقال حرارت به سطح خورشید جلوگیری می‌کند و به همین خاطر، این نقاط سردتر بوده و نسبت به اطراف، تیره تر دیده می‌شوند. برای شمارش لکه‌های خورشیدی از کمیتی به نام عدد ولف (Wolf Number) استفاده می‌شود. عدد ولف بالاتر به معنای فعالیت مغناطیسی شدیدتر خورشید است. عدد ولف یا تعداد لکه‌های خورشیدی، در دوره‌های یازده ساله، بسته به فعالیت خورشید بین صفر تا ۱۵۰ تغییر می‌کند.

حال باید ارتباط این عدد را با تعداد انواع اختلالات روحی روانی بررسی کرد.

در یکی از این مطالعات (لینک این مقاله) که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ صورت گرفت، در شهر سانتیاگو ۱۲۱۲ بیمار شیلیایی که برای اولین بار، به خاطر مشکلات روحی و روانی مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعات آن‌ها نشان داد که زمانی که فعالیت خورشیدی پایین بوده است (تعداد لکه‌ها کمتر بوده)، تعداد بیماران بستری شده ناشی از افسردگی بیشتر بوده است. همچنین تحقیقات آن‌ها نشان داد، زمانی که فعالیت خورشیدی بالا بوده است (تعداد لکه‌ها بیشتر بوده)، تعداد مراجعین با اختلال دوقطبی یا شیدایی نیز بیشتر بوده است. البته تحقیقات روی این موضوع همچنان ادامه دارد.

– اَبا اِباد
تصویر: لکه های خورشیدی. دفعه‌ی بعدی که از نظر روحی احساس ناخوشی کردید، در وبسایت ناسا (لینک در کامنت)، وضعیت لکه‌های خورشیدی را بررسی کنید، شاید فقط تعداد لکه‌های خورشیدی تغییر کرده است.

لینک وبسایت ناسا جهت دیدن وضعیت لکه‌های خورشیدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *