اَبا اِباد

Smart home

خانه‌های هوشمند

شغلش هوشمندسازی خانه‌ها (smart home) بود و مثال‌هایی از این حوزه میزد.

مثلا اینکه، ترموستات‌های هوشمندی که دمای مناسب شما را تشخیص می‌دهند و بدون اینکه نیاز باشد شما مرتبا درجه‌ی شوفاژ را تغییر دهید، دمای خانه را مطابق دمای مطبوع شما تنظیم می‌کنند و بدین شکل تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

یا اینکه از طریق تلفن همراه خود، میزان نور اتاق را کم و زیاد می‌کنید.

یا به کمک دستیار صوتی (voice assistant)، با خانه‌ی خود در ارتباط هستید. مثلا در حال خروج از منزل هستید و جاکفشی به شما می‌گوید، اتوبوس شماره ۱۴۱، ده دقیقه‌ی دیگر حرکت می‌کند و شما باید عجله کنید. یا تلویزیون بدون اینکه دست به کنترل ببرید، شروع پخش برنامه‌ی مورد علاقه‌تان را اعلام می‌کند. یا اینکه آیفون منزل شما به تلفن همراهتان متصل است و زمانی که بیرون از منزل هستید و کسی جلوی درب خانه‌تان است، از طریق تلفن‌ همراهتان پاسخ می‌دهید. یا اینکه به جای استفاده از کلید، درب منزلتان تنها با صدا یا تصویر شما باز شود. مثال‌های موارد به کارگرفته شده در خانه‌های هوشمند بسیار زیاد است و احتمالا تا چند سال آینده بسیار فراگیر خواهد شد. تخصص او نیز هوشمندسازی خانه‌ها بود و در این کار تجربه‌ی زیادی داشت و بسیار موفق بود.

از او پرسیدم اگر همه‌ی این کارها را کامپیوتر انجام‌ دهد، به طوریکه انسان حتی به خود زحمت ندهد که برای رسیدن به مقصد، زمان آمدن اتوبوس را چک کند، آنوقت انسان باید چه کار و تلاشی کند؟ آیا این باعث تنبل شدن انسان نمی‌شود؟

پاسخی که داد برایم بسیار جالب بود، گفت: انسان می‌تواند وقتش را برای کارهای مهم‌تری صرف کند.

چند دقیقه به این پاسخ فکر کردم و به نظرم تا حد زیادی درست آمد. چند روز قبل در حال انجام یک شبیه سازی بودم. پارامترهای مدلی که استفاده می‌کردم با مدل‌های قبلی که می‌دانستم یکسان نبود و من باید زمان زیادی را برای یادگیری این مدل جدید که فرقش با مدل دیگر، تنها در جزئیات پارامترهای آن بود، صرف می‌کردم. اما به راحتی با هوش مصنوعی، پارامترهای مدل خودم را به این مدل جدید تبدیل کردم و زمان زیادی را ذخیره کردم. اصلا چرا راه دوری برویم، فرض کنید در قسمتی از یک مساله بایستی سینوس ۳۷ درجه را محاسبه کنید و ماشین حساب اختراع نشده است. حالا شما بایستی با انواع بسط‌های ریاضیاتی مثل بسط تیلور یا بسط مک لورن یا فرمول اولر، زمان زیادی را بگذارید تا پاسخ تقریبی به دست آورید.

حالا اگر ماشین حساب داشته باشید، می‌توانید از این زمان برای حل بهینه‌ی مساله‌ی اصلی استفاده کنید نه حل قسمتی‌ از آن.
– اَبا اِباد
ویدئو : البته استفاده از تکنولوژی‌های جدید همواره با مشکلات خاص خود همراه است‌.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *