اَبا اِباد

cultured meat

گوشت مصنوعی

هر ساله در سراسر جهان، میلیاردها مرغ، گاو، خوک، گوسفند و انواع دیگر حیوانات، پرورش داده شده و کشته می‌شوند تا غذای انسان‌ها را تامین کنند.

حدود ۱۵ درصد گازهای گلخانه‌ای تولید شده در جهان، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، ناشی از این امر است. از متان تولید شده در دستگاه گوارش این حیوانات تا کودهای مورد استفاده برای تولید خوراک دام، همگی در تولید این حجم از گازهای گلخانه‌ای نقش دارند. گفته می‌شود، بیش از یک سوم از زمین‌های قابل سکونت زمین، برای پرورش حیوانات استفاده می‌شود. تاکنون بخش‌ زیادی از جنگل‌ها از بابت چرای حیوانات و همچنین کشت غذای مورد نیاز آن‌ها، نابود شده است که این موضوع نیز، بر شدت تاثیر آن بر تغییرات اقلیمی افزوده است.

در کنار همه‌ی این موارد، بایستی خشونتی که علیه این حیوانات صورت می‌گیرد را نیز اضافه کرد.

از شرایط بد نگهداری آن‌ها گرفته تا سلاخی آن‌ها و تاثیرات منفی که بر روحیه‌ی جمعی انسان‌ها می‌گذارد، تنها قسمتی از مشکلات ناشی از این راه و روش قدیمی‌ست که انسان امروزی علیرغم پیشرفت‌های زیاد، هنوز نتوانسته است جایگزین مناسبی برای آن بیابد. متقاعد کردن همگان به روی آوردن به رژیم‌های گیاه‌خواری نیز امر آسانی نیست و از طرف دیگر، بحث‌های زیادی پیرامون مزایا و معایب چنین رژیم‌های غذایی وجود دارد. البته شاید نیازی نباشد که همه‌ی انسان‌ها کاملا به این رژیم‌ها روی بیاورند، چرا که حتی اگر انسان دو سوم وعده‌های غذایی‌اش را، به رژیم‌های گیاه‌خواری تبدیل کند، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از غذای انسان، تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد‌.

اما در کنار همه‌ی این راه حل‌ ها، خبر خوب این است که محققان مدت‌هاست روی کشت سلول‌های حیوانی در آزمایشگاه تحقیق می‌کنند و در این زمینه به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافته اند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ (۵ ماه قبل)، وزارت کشاورزی ایالات متحده، به دو کمپانی غذایی اجازه داد تا گوشت مرغ ساخته شده در آزمایشگاه را به رستوران‌های لوکسی در سانفرانسیسکو و واشنگتن دی سی، به فروش برسانند. این گوشت‌ها واقعا گوشت هستند و هیچ پایه‌ی گیاهی ندارند. تنها تفاوت آن‌ها این است که به جای اینکه حیوانی کشته شود، سلول‌های حیوانی در شرایط آزمایشگاه رشد داده می‌شوند و همان گوشت واقعی با همان طعم و همان مواد غذایی به دست می‌آید.

از طرف دیگر، این گوشت‌ها از گوشت حیوانات کشته شده سالم تر است، چرا که در تولید آن‌ها از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی‌شود و احتمال بروز بیماری‌های ناشی از غذاهای آلوده در مورد آن‌ها کمتر است.

– اَبا اِباد

Stages of artificial meat production process

مراحل فرآیند تولید گوشت مصنوعی

 

A sample of artificial meat produced in the laboratory

نمونه‌ی گوشت مصنوعی تولید شده در آزمایشگاه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *