اَبا اِباد

کلاس غیرحضوری فلسفه‌ی کاربردی دانشجوی گرامی‌ام سپیده

تفاوت علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

شاید تعجب کنید اگر بدانید بسیاری از سمت‌های مهم در شرکت‌های بزرگ کامپیوتری و همچنین بخش‌های شبیه سازی در شرکت‌های بزرگ طراحی و مهندسی، نه فقط مهندسان کامیپوتر، بلکه ریاضیدان هستند. البته منظور از ریاضیدان، بیشتر فارغ التحصیلان رشته‌های علوم کامپیوتر (computer science) است که مشخصا روی توسعه‌ی الگوریتم‌ها و روش‌های حل مسائل کار می‌کنند. اما متاسفانه در ایران این مساله برای شرکت‌های حوزه‌های تکنولوژی و فناوری، چندان جا نیفتاده است و از همین بابت، فارغ التحصیلان رشته‌های ریاضی و علوم کامپیوتر را دست کم می‌گیرند.

از طرف دیگر، مشاوران کم‌سواد در سطح مدارس نیز به اشتباه به دانش‌آموزان می‌گویند که علوم کامپیوتر همان ریاضی‌ست و به درد نمی‌خورد و دانش آموزان را از رفتن به این رشته‌ها منع می‌کنند. به این شکل، بسیاری از استعدادهای واقعی از رفتن به این حوزه منصرف می‌شوند. وقتی شما توسعه‌ی فناوری‌های محاسباتی را می‌بینید، مثلا با خوشحالی از چت جی پی تی استفاده می‌کنید،

باید بدانید که بخش مهمی از الگوریتم‌های پایه ای این مدل های زبانی، توسط دانشمندان حوزه‌ی علوم کامپیوتر توسعه داده‌ شده است. هرچند که رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی نرم افزار، همپوشانی‌های زیادی دارند، اما محاسبات، تجزیه و تحلیل و توسعه‌ی الگوریتم‌های جدید، عمدتا توسط دانشمندان علوم کامپیوتر صورت می‌گیرد و مهندسان نرم افزار، این الگوریتم‌ها و روش‌های جدید را گرفته و شکل کاربردی به آن‌ها می‌دهند.

در واقع دانشمندان علوم کامپیوتر، علم و دانش ریاضیاتی پشت عملکرد کامپیوترها را توسعه می‌دهند و مهندسان نرم افزار، این اصول علمی‌ و ریاضی را در طراحی و‌ توسعه‌ی نرم افزارها به کار می‌گیرند و به این شکل، نقشی مکمل برای یکدیگر دارند.

به عنوان مثال، هم اکنون که روش‌های محاسبات کوانتومی (quantum computing) و همچنین کامپیوترهای کوانتومی (quantum computers) در مرکز توجهات است و کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل و آی بی ام، سرمایه گذاری‌های کلانی روی این حوزه انجام داده اند، این حوزه توسط دانشمندان علوم کامپیوتر و فیزیکدانان در حال توسعه است و مهندسان کامپیوتر، هنوز نقش آنچنان جدی در توسعه‌ی آن ایفا نمی‌کنند. چرا که هنوز اصول ریاضیاتی و الگوریتم‌ های پایه‌ای آن در حال توسعه است. اما زمانی که پایه‌ی آن توسط ریاضی‌دانان و فیزیکدانان گذاشته شود، آنوقت مهندسان نرم افزار و سخت افزار به شکلی جدی، به این الگوریتم‌ها شکلی کاربردی خواهند داد.

با توجه به این موضوع، به کسانی که به انجام کارهای بسیار اساسی و پایه‌ای در حوزه‌ی کامپیوتر علاقه مندند، توصیه می‌شود که به سمت‌ رشته‌های ریاضیات و علوم کامپیوتر بروند.

تصویر بالا: از کلاس غیرحضوری فلسفه‌ی کاربردی دانشجوی گرامی‌ام سپیده. سپیده علاقه‌ی زیادی به ریاضیات و علوم کامپیوتر دارد و دوست دارد، یکی از دانشمندان بزرگ این عرصه شود. سپیده همچنین به فهم موضوعات فلسفی اشتیاق زیادی داشته و به شکلی منظم‌ و فعال در دوره های فلسفه‌ی کاربردی شرکت می‌کند.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *