اَبا اِباد

ابا اباد

به مناسبت آغاز سال سوم صفحه‌ی ابا اباد

دو سال قبل در همین روز، یعنی هشتم ماه مارس سال ۲۰۲۲، صفحه‌ی ابا اباد در لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی آغاز به کار کرد. در این مدت، سعی نمودم به صورت مستمر، در حوزه‌های علمی، فلسفی، اجتماعی و زیست‌ محیطی مطالب مختلفی را به زبان ساده، با مخاطبانم به اشتراک بگذارم. امروز بسیار خرسندم که بعد از دو سال فعالیت، بالغ بر ۶۲۵ کار با موضوعات متنوع منتشر کرده‌ام.

به جز سال گذشته که از بابت احترام به جنبش ارزشمند زن زندگی آزادی، مدتی فعالیتم را متوقف نمودم، مابقی این دو سال تقریبا به صورت روزانه، کارهایم را منتشر کردم و نتیجه‌ی آن، بالغ بر دو میلیون ایمپرشن در شبکه‌های اجتماعی مختلف بود. عمده‌ی فعالیت‌های من محتوای نوشتاری بوده و البته، برنامه‌های تصویری در غالب برنامه‌ی فراساختار و برنامه‌ی نوبلیست‌های فیزیک با ابا اباد، را نیز شامل می‌شد.

عامه فهم سازی علم (science communication) با تمرکز بر فیزیک نظری، کار‌ دل من بود که دو سال قبل با راهنمایی استاد دی‌داد، آن را آغازیدم و از این جهت که کار دل، نقطه‌ی تلاقی استعداد، علاقه و دغدغه است، موفق شدم فعالیتم را تا به امروز به صورت مستمر ادامه دهم و از این بابت از همه‌ی عزیزان، دوستان و همراهان که در این مدت پشتیبان و همگام و همراه من بودند، کمال تشکر را دارم. همچنین از استاد دی‌داد که همواره راهنمایی‌ها و حمایت‌هایشان، مشوق من در این راه بود، بسیار سپاسگزارم.

حالا می‌توانم تاثیر این فعالیت‌ها را در ابعاد مختلف زندگی‌ام، به خوبی مشاهده کنم و می‌توانم بگویم که حقیقتا کار دل، درمان است. اما در اینجا علاقه دارم شما دوستان گرامی‌ام را تشویق کنم که اگر پیشرفت جامعه‌ای که متعلق به آن هستید برایتان اهمیت دارد، دست به کار شوید و با یافتن کار دل خود، تاثیرگذاری را با تکیه بر فلسفه و علم (بخوانید عقل و تجربه) آغاز کنید. روزی یکی از دوستان از وفور محتوای مبتذل در شبکه‌های اجتماعی و استقبال گسترده‌ی مردم از این نوع محتوا ناراحت بود و شکایت می‌کرد. البته منظور از محتوای مبتذل، محتوای هجو و بی‌ ارزشی است که به مخاطب چیزی نمی‌افزاید. من به آن دوستم گفتم که‌ مطمئنا‌ راه مقابله با چنین حجم از محتوای بی‌ارزشی، این نیست که گوشه ای بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و غصه بخوریم که چرا چنین شده است.

راهش این است که هرکسی که توانایی آن را دارد، شروع به فعالیت کند و به جای محتوای رایج، محتوایی ارزشمند تولید کند و یا محتوای ارزشمند تهیه شده توسط دیگران را، بازنشر کند و به این صورت، رفته رفته، فرهنگ آن جامعه نیز رشد خواهد کرد و محتوای مبتذل، به حاشیه رانده خواهد شد. من موفقیت خود را آن روزی می‌بینم که افرادی را ببینم که دست به کار شده اند و آنچه که می‌دانند و می‌فهمند، به زبان ساده برای دیگران توصیف می‌کنند.

از نظر من، آتیه‌ای درخشان انتظار آن جامعه را خواهد کشید.

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *