اَبا اِباد

پنل‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ ها در آلمان

چرا از خورشید استفاده نمی‌کنیم؟

شما برای زندگی در شهر هامبورگ آلمان بایستی تا حدی قید دیدن آفتاب را بزنید. این موضوع برای من که از نیشابور به هامبورگ آمده‌ ام در ابتدا و همچنان تا به اکنون، کمی دشوار بوده است. البته نیشابور در مقایسه با شهرهایی مانند یزد و کرمان و زاهدان، آنقدر آفتابی‌ نیست، اما با این حال، نسبت به شهری مثل هامبورگ، بسیار آفتابی‌ست. تعداد ساعات آفتابی هامبورگ در یک سال، چیزی بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ ساعت است‌ (که من این را هم باور نمی‌کنم). این عدد را مقایسه کنید با میانگین ساعات آفتابی شهر تهران که عددی حدود ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت در یک سال است. اگر کسی از تفاوت‌های کشورهای ایران و آلمان اطلاع نداشته باشد و فقط این اعداد را ببیند، حدس می‌زند که میزان استفاده از انرژی خورشیدی در کشور دومی یعنی ایران، بیشتر از کشور اولی یعنی آلمان باشد. اما در واقعیت عکس آن اتفاق افتاده است.

در آلمان تنها در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰/۷ درصد انرژی الکتریکی تولید شده، مربوط به انرژی خورشیدی بوده است‌. اما سهم انرژی خورشیدی در تولید انرژی الکتریکی ایران در سال ۲۰۲۱، کمتر از یک درصد بوده است‌. اما از آن میزان برق خورشیدی که در آلمان تولید شده، نیمی از آن در مقیاس کوچک و بر روی پشت بام خانه ها تولید شده است‌. شما می‌توانید براحتی و با کمی گشت و گذار در آلمان، پنل‌های خورشیدی نصب شده روی ساختمان‌ها را به کرات مشاهده کنید. احتمالا کسانی به شما بگویند که چون قیمت برق در آلمان بالاست، خانه‌ها به استفاده از برق خورشیدی روی آورده اند. اما مقایسه‌ی درآمد خانواده‌ها و میزان هزینه‌ی برق، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. هزینه‌ی قبض برق به ازای هر خانه در آلمان، به طور میانگین بین ۷۰ تا ۱۲۰ یورو در ماه است. از طرفی میانگین درآمد هر شخص در آلمان، حدود ۲۷۰۰ یورو در ماه است. پس قبض برق در آلمان کمتر ۴ درصد درآمد یک شخص را تشکیل می‌دهد.

پس چطور می‌شود که در چنین شرایطی، کسی در اروپا به این فکر می‌افتد که پنل‌های خورشیدی را روی سقف خانه‌ی خود نصب کند؟

خب بخشی از این موضوع به قوانین باز می‌گردد. مثلا در ایالت هامبورگ، از سال ۲۰۲۳، خانه‌هایی که جدیدا ساخته می‌شوند می‌بایست حداقل ۵۰ مترمربع پنل‌ خورشیدی روی سقف خانه نصب کنند. همچنین از سال ۲۰۲۵، این قانون شامل خانه‌های در حال نوسازی نیز خواهد شد. اما این قانون کاملا جدید است و البته مختص به ایالت هامبورگ. در مابقی موارد چطور؟ به نظر من، احتمالا افرادی خوش‌فکر از معماران گرفته تا سازندگان و مالکان یا حتی خریدارانی بوده‌ اند که استفاده از انرژی خورشیدی به هر دلیلی برایشان اهمیت داشته است. به نظر شما، چرا ما تصویر زیر را کمتر در کشور آفتابی‌مان ایران مشاهده می‌کنیم؟

– اَبا اِباد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *