اَبا اِباد

زنان در مشاغل سخت

برابری جنسیتی

ویدئوی زیر، مربوط به سال ۱۹۶۰ در کشور آلمان است. خبرنگار از مردان آلمانی می‌پرسد که نظرتان راجع به رانندگی زنان چیست؟ همانطور که می‌بینید، تقریبا همه‌شان می‌گویند Ich bin dagegen یعنی من مخالفم. یکی می‌گوید زن من برای رانندگی نامناسب (ungeeignet) است. یکی با تعجب می‌پرسد وقتی مردان هستند، چرا باید زنان رانندگی کنند؟ دیگری می‌گوید زنان باید به مراقبت از کودکان در خانه بپردازند.

می‌بینید این مصاحبه‌ها مربوط به هزار سال قبل یا حتی چند قرن قبل نیست. این فقط ۶۰ سال قبل است که‌ مردان یک کشور کاملا متمدن و پیشرفته، چنین نظراتی دارند و طوری هم اظهار نظر می‌کنند که انگار سوال غیرعادی از آن‌ها پرسیده شده است. اکنون بعد از شصت سال، اگر کسی برود و در خیابان‌های آلمان چنین سوالی از مردم بپرسد، اگر فکر نکنند که آن شخص دیوانه شده، به احتمال خیلی زیاد به شدت به طرح چنین سوال جنسیت‌ زده‌ای واکنش نشان خواهند داد. اما حالا برگردیم به زمان خودمان و جامعه‌ی خودمان.

مدتی قبل کلیپی کوتاه در شبکه‌های مجازی وایرال شد که در آن، فردی که به ظاهر در یک پروژه‌ی ساختمانی کاره‌ای هم هست، در یک‌ کارگاه ساختمانی در حال قدم زدن است و از در و دیوار کارگاه فیلم‌برداری می‌کند و با یک حالت تمسخری می‌گوید کدام زنی می‌تواند این کارهایی که مردان انجام می‌دهند را انجام دهد؟

افراد زیادی هم از ادعای این فرد حمایت کرده بودند و استدلال کرده بودند که بله، برابری حقوق زن و مرد اساسا اشتباه است. آن هم به این خاطر که فیزیولوژی بدن مرد و زن با هم متفاوت است و زنان برای کارهای ظریف ساخته شده اند و مردان برای کارهای سخت. اما اگر ما در جامعه‌مان ندیده‌ایم که یک زن کارهایی مثل کارهای ساختمانی را انجام دهد، این به خاطر ضعف فیزیکی زنان نیست، بلکه به خاطر ضعف فکری و فرهنگی جامعه‌ی ماست که نمی‌تواند چنین تصویری را برای زنان تصور کند. بله فیزیولوژی زن و مرد با یکدیگر متفاوت است.

اما اینکه زن‌ها را در این مشاغل نمی‌بینیم، نه به خاطر تفاوت فیزیولوژیکی آن‌ها، بلکه حاصل یک سری کلیشه‌ها و برساخته‌های فرهنگی و اجتماعی‌ست. درست همانند این مردان آلمانی که ۶۰ سال قبل فکر می‌کردند زنان ذاتا توانایی رانندگی ندارند. اگر این شغل‌ها، کاملا مردانه بود و زنان از نظر فیزیکی قادر به انجام آن‌ها نبودند، هیچوقت ۳ درصد از کارکنان سکوهای نفتی جهان و ۵ درصد از کارکنان میدان‌های نفتی جهان و ۱۱ درصد از کارکنان بخش ساختمانی در کل دنیا و ۱۷ درصد از معدنچی‌های دنیا و حدود ۲۰ درصد از نظامیان ارتش ایالات متحده را زنان تشکیل نمی‌دادند. این فردی که این کلیپ را ساخته، پایش را در دنیای مدرن نگذاشته تا ببیند که زنان پا به پای مردان در موقعیت‌های شغلی مختلف کار می‌کنند. کارهایی که بعضا، خود همین شخص هم با اینکه مرد است، احتمالا توانایی انجامش را ندارد.

اینکه در یک جامعه، هنوز چنین تبعیضی وجود دارد، نشان دهنده‌ی طبیعی بودن آن نیست. بلکه برعکس، وقتی در یک جامعه، چنین تفاوتی وجود دارد و در جامعه‌ای دیگر وجود ندارد، نشان می‌دهد که احتمالا این تفاوت، منشأ طبیعی ندارد. وقت آن رسیده که پایمان را روی این کلیشه‌ها و محدودیت‌های خیالی و خودساخته بگذاریم.

تصویر فوق: دیدن زنان در چنین مشاغلی نشانه‌ی خوبی از پیشرفت افکار مردم در یک جامعه است و این یکی‌ از مصادیق برابری جنسیتی از اهداف هفده‌گانه‌ی توسعه‌ی پایدار است

– اَبا اِباد

2 دیدگاه دربارهٔ «برابری جنسیتی»

  1. سلام خسته نباشید
    فکر کنم فیلم رو اشتباهی آپلود کرده باشید
    مربوط به آزمایش رها کردن پر و چکش تو ماه است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *